Valpfeber.

Förmodligen är det så att alla tycker att deras egna hundar är de bästa i världen, och så gör även jag. 
Jag kan knappt förstå hur långt jag och Tyra har kommit på så kort tid. Jag hämtade henne ganska sent, när hon var 14 veckor gammal. Nu den 26e december blir hon 7 månader och vi har verkligen jobbat hårt!

Dels tror jag det har att göra med att jag har valt en hundras som har dåligt rykte om sig. Jag vill att Blanca och Tyra ska vara ambassadörer för rasen och representera den och sig själva på ett bra sätt. Därför har jag varit otroligt noga med regler, konsekvens och uppföljning ända sedan dagen Tyra kom till mig. 

Nu är hon som sagt snart 7 månader gammal. Hon kan lite basic-saker som sitt, ligg, rulla runt, tassen, andra tassen, high five, snurra och give me ten. 

Men det jag är mest stolt över är att jag fick vad jag önskade. En hund som kan gå lös och som är lyhörd och arbetsvillig. 
Tyra går lös 85% av tiden vi är ute. Hon är lös när vi går i bostadsområdet, till tåget eller i skogen. Överallt förutom om vi är i stan eller där det vistas mycket hundar. 
Det är viktigt för mig att jag kan lita på henne när hon blir äldre (måste komma ihåg att hon fortfarande är en valp) och att hon håller sig vid min sida trots att andra saker runt om kring stör eller lockar. 
Därför började vi tidigt med att hon ska sätta sig ner på min vänstra sida när vi ser en hund på håll. Både när hon är kopplad och okopplad. 
Det funkar i dagsläget mycket bra och hon kan sitta kvar och vänta tills jag säger att vi går vidare. 

Hon är väldigt kontaktsökande och villig att arbeta på alla sätt. Och jag kan ibland känna att jag aldrig mer ska ha valp igen, bara för att jag är rädd att inte kunna älska den lika mycket som jag älskar Tyra. 








Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback