26.1.13

Anonym  Om: 22.1.13
SHIT! Jag är imponerad! Bra jobbat tjejen, det är fint med muskler :) Hur länge har du tränat för de där?  Skulle du kunna lägga ut ett exempel på ett bra pass för en nybörjare? :)
 
Åh, vad glad jag blir! Tack!
Jag har bara tränat seriöst sedan slutet på november, så det är snart två månader sedan. Väldigt mycket har hänt dock, och jag ser stora skillnader på vissa delar av kroppen. Framförallt axlar, biceps och triceps.
Jag får bara föra vidare denna kommentar till Martin. Det är han som hjälpt mig med alla övningar och inspirerat mig!
 
Jag vet inte om jag är rätt person att säga vad ett bra pass för en nybörjare är. Det beror ju på vad du har för mål med träningen. Vill du endast träna för att lindra smärtor och till exempel ryggproblem ska du träna på ett sätt och vill du tävla i fitnesstävlingar ska du kanske tänka mer på vissa saker än på andra.
 
Men för mig, som har som mål att vara med i Fitness Five nästa år, så ser mina pass ut ungefär såhär:
 
Måndag: Ben och axlar
Knäböj
Uppvärmning med stången (20kg) knäböj, 1x10
Sedan 3x10,5,3 på 40,55,60kg
 
Just nu försöker jag börja reppa lite mer på min tävlingsvikt, 50kg, istället för att försöka ta pb.
Det är tungt för mig och därför blir det bara 3x5, men jag jobbar på det!
 
Benpress
3x10 på 79,89,102kg
 
Frivändning med stöt
3x10,9,8 på 20kg
 
Tisdag: Rygg och biceps
Uppvärmning med latsdrag 1x10 på 16,9kg
Sedan 3x3 chins med hjälpplattan på 5kg
 
Bicepscurls
3x26,15,8 (varierar kraftigt)
 
Hantelrodd
3x10 på 14kg
 
Latsdrag
3x10 på ca 20kg
 
Onsdag: Bröst och triceps
Bänkpress
Uppvärmning med stång (20kg) 1x7
4x12,10,9,9 på 30kg (min tävlingsvikt)
 
Dips
2x12,7
 
Smalbänk
3x10 på 27,5kg
 
Tricepspushdowns
3x10 på 17kg
 
Enhandspushdowns
3x10 på 2,5kg
 
Flyes neråt
3x10 på 7,5kg
 
Flyes uppåt
3x10 på 5kg
 
Och sedan börjar jag bara om! Det här schemat fungerar helt perfekt för mig. Jag märker stora skillnader båda på kroppen och hur mycket jag orkar. Första gången jag skulle testa bänkpress (för snart två månader sedan) så orkade jag faktiskt nästan inte ens stången på 20kg. Kunde göra en rep på den liksom. Idag har jag tagit 42,5kg som mest och kan göra 12 reps på 30kg.
Första gången jag gjorde dips klarade jag två stycken, med pass. Och idag gör jag 12 st utan pass.
Så allt arbete jag lagt ner hittills har verkligen gett mig lön för mödan.
 
Såklart varierar passen. Alla ser inte ut såhär. Ibland ger jag mig på ett pbförsök och så kanske jag lyckas reppa på högre vikter än jag skrivit här. Vissa dagar kanske jag bara gör ett set på någon övning och andra dagar gör jag tio set. Men detta är väl genomsnittligt tror jag.
Hoppas att jag kunde ge dit något användbart i alla fall! Undrar du över någon övning så fråga :) Kram!
 
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback