Fråga och svar

doglover 

Himla fin hon är :) Har du något bra tips om vart man kan läsa mer om det? Får hem en efterlängtad liten valp om två veckor och tycker att det är så himla svårt att solla bland all information om "hur-man-ska-göra-med-allt".

 

Jag tänkte lägga upp en video någon gång under de kommande dagarna där jag ska försöka lära henne något nytt med klicker, samt göra en beskrivning till videon. Kom gärna med tips på vad jag ska lära henne!

 

Allmänt om klicker så tycker jag att det är världens bästa träningsredskap.

- Man "fotograferar" tillfället hunden gör rätt och talar om att "exakt NU gjorde du som jag vill och snart kommer din belöning".

- Belöning måste ALLTID komma efter klick, annars tappar klickern betydelse för hunden.

- Din egen timing vid klicket måste vara rätt. Öva, öva, öva.

- Vänta ut. Vänta tills hunden erbjuder ett beteende. Det är inte meningen att du ska hjälpa eller visa hunden, utan tanken är att hunden själv får tänka till och erbjuda olika beteenden och få klick när den erbjuder rätt.

- Klickerträning passar inte alla hundar. En del är rädd för klicket, en del fattar inte att de ska erbjuda något och går därifrån och en del är helt enkelt inte intresserade.






Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback