Valpkurs och regn.

Idag har jag och Tyra varit på valpkurs! Blanca fick stanna hemma men vår ledare bad mig ta med henne nästa gång, så det blir roligt!
Det har varit dåligt väder idag och regnat och blåst och Tyra var INTE glad över det. Jag satte på henne fleecen och sedan vinterjackan över, men den är ju inte vattentät och det märktes på hennes humör. Så när vi kom hem testade jag Blancas regnoverall på Tyra men hon är lite för liten för den ännu, haha. Hon tyckte den var sååå rolig när hon väl fått på sig den och sprattlade runt som en tok och fick valpryck.
 

På kursen gick det jättebra. Hon är så SJUKT duktig och imponerar verkligen på mig. Jag vet ju vad hon kan men hon visar mig gång på gång att hon vill jobba, att hon vill vara duktig och att hon vill göra som jag tycker att hon eller vi ska göra. Hon är inte en av de valparna som skäller, gnäller, hoppar, snurrar runt och för väsen om sig. När vi alla samlas så sätter hon sig med ansiktet mot mig och håller ögonkontakt en stor del av tiden.
Hon var först intresserad av de andra valparna men vet att hon inte får hälsa på dem, så hon försöker inte längre.
 
Dagens stora övningar var leksläppet och att kunna gå med dem lösa runt oss andra som stod i en ring.
Leksläppet gick över förväntan. Tyra släpptes med labradoren Ebba precis som förra gången. Jag kastade en boll och Tyra lekte tafatt istället för brottning vilket jag var jättenöjd med. Hon kommer direkt från leken när jag ropar hennes namn och släpper även bollen på tack.
 
Sedan skulle vi alla stå i en ring. En person åt gången skulle släppa sin hund lös och gå ett varv runt ringen och valpen skulle följa med hela vägen. Tyra klarade det galant första gången. Ögonkontakt hela vägen. Andra gången upptäckte hon att det fanns lera där vi gick, som ju är supergott, så hon stannade till och försökte smaska i sig lite. Men hon kom snabbt ifatt mig och det gick jättebra. Så nu ligger grisen och sover. Helt utmattad efter dagens ansträngningar. Och mattes hjärta exploderar av stolthet.
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback