RockaBilly

I morse vid 7.30 gick jag och lämnade över hundarna till Marina och hennes rottistik. De har varit där tills mitt på dagen och sedan var de ensamma hemma tills jag kom hem från jobbet.

Tog ut dem på en snabbkiss vardera innan jag packade ihop långlina, kamprulle, boll och godis och tog med Billy ut. Vi gick till fotbollsplanen igen och idag var det fotbollsträning. Lämplig störning tänkte jag och så satte vi oss i gräset och övade lite trix. Billy har nu lärt sig sin första cirkuskonst. Haha. Pang! Alltså spela död. Han är så duktig och fattar galoppen direkt! Häftigt också att han lärde sig på plats trots fotbollsspelande ungar i närheten. 

Efter det så övade vi loss i uppspelt tillstånd, bitkontroll och impulskontroll. Använde mig utav kamprullen som är lagom att hålla i utan att få fingrarna rykta och som han dessutom inte har 100%igt intresse i. 

Satte honom ner. Förde rullen mot honom. Strök den mot nosen, munnen, kinderna och 'klappade' med den på pannan. Billy väntade snällt utan att försöka ta den. Jag kortade kopplet, sade stanna och slängde iväg rullen en liten bit på marken. Han reste sig direkt och ville efter. Gick och hämtade rullen och gjorde om samma procedur. 
Efter bara två gånger räckte det med 'nej' och så kunde jag kasta rullen hur långt/högt/nära/lågt jag ville utan att han lyfte på rumpan. 

Sedan passerade en boxer uppe på gångvägen. Billy var mer intresserad av mitt godis och släppte blicken från den andra hunden så fort jag grävde i godisväskan. 

När jag skulle kommendera loss i uppspelt tillstånd så sade jag loss med mjuk röst och sänkte händerna så att jag inte gjorde något motstånd. I ena handen hade jag en kycklingbit. Förde den mot hans nos, han släppte rullen, jag belönade. 

Är så HIMLA stolt över lille gris. 









Alexandra
08 August, kl. 11:24 | Blogg;

Hejsan! Jag håller på och tragglar och tragglar och tragglar med ensamhetsträningen med min hund och det känns inte som vi kommer någonvart. Kan du inte skriva ett inlägg där du beskriver hur du går tillväga? Vad jag förstått har du lyckats jättebra även med väldigt oroliga hundar så det vore intressant att höra hur du gör.

Svar: Hej!

Jag kan skriva ihop ett inlägg lite senare när jag har tid efter jobbet.

Kika in ikväll!
Johanna Larsson

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback