Bad

Usch vad Tyra varit låg idag. Inte velat busa med Billy och bara legat på det kalla hallgolvet. 

Tog med henne till stranden för att bada men det var en hundrädd familj där så hon fick vara kopplad. Var ändå rätt bra för då kunde vi passa på att passivitetsträna där för en gångs skull. Hon är ju besatt av vatten. Kan inte alls gå fint när hon ser vattenbrynet och förstår att vi ska dit. Men det gick jättebra idag. Hon låg på min handduk och tuggade ben och blev inte ens studsig när barnen kastade sig i vattnet. Äta getingar försöker hon däremot. Korkskalle.. 








Jasmine
07 July, kl. 00:06 | Blogg;

Hej!
Jag passar en Flat som blir knäpp när hon ser vatten! Hon drar så händerna håller på att trilla av...
Undrar om du har några tips på hur jag kan lära henne att inte dra i kopplets trots att hon ser vatten? Jag har inte hund själv så har ingen aning om vad jag ska göra :P

Svar: Prövat VGW-sele? Tyra börjar också dra när hon ser vatten och jag har inte hittat rätt sätt att fånga hennes uppmärksamhet på ännu.
Det du kan göra är att så fort hunden drar så stannar du, ser till att hon kommer tillbaka till dig och sätter sig vid din sida. Hon bör ha ögonkontakt med dig innan ni går vidare. På detta sätt lär hon sig att hålla kontakt även fast hon är väldigt exalterad. Det kommer förmodligen att bli bättre för varje gång, men det kräver stort tålamod från din sida.
Johanna Larsson

Jasmine
07 July, kl. 00:10 | Blogg;

Sen glömde jag fråga om du har några tips på hur jag ska träna henne till av vara lös utan att sticka så fort hon ser ett annat djur? Hon försöker ha ihjäl fåglarna hon ser och då hon inte är min så är jag rädd att hon springer iväg efter t.ex kaninerna och tappar sen bort sig.

Svar: Börja med långlina. Inkallning är A och O och livsviktigt om man ska ha hunden lös.
Du börjar med en långlina på ca 15 meter. Denna lina ska inte användas som koppel eller som något att hala in hunden med. Den ska enbart fungera som en säkerhet om inte din kommunikation med hunden fungerar.

Nyckeln till en bra inkallning är att vara bättre än det hunden är intresserad av, oavsett om det är en fågel eller en hare eller en annan hund.
Jag skulle börja med att ha linan på hunden i en sele i skogen. Börja med låta hunden gå runt som den vill, för att sedan helt plötsligt börja springa åt ett helt annat håll. När hunden kommer efter dig så ropar du "KOM" med ljus och rolig röst.

När hunden är framme hos dig så belönar du MASSOR varje, varje, varje gång. Belöna med leksak, kel, gott godis och mys. Detta måste gälla varje gång så att hunden kopplar "KOM" med det bästa den vet.

Om hunden inte kommer när du ropar får du vara kreativ. Låtsas hitta något på marken, viska, gräv, hoppa, tjoa, prutta med munnen, backa, spring åt annat hål, vissla eller gör vad som helst för att låta mer intressant än det hunden fått nys på.

När du övat på detta och inkallningen sitter varje gång så kan du börja ha hunden lös i skogen, MEN tänk på att det bryter mot lagen OM hunden sticker efter vilt.
Johanna Larsson

Jasmine
07 July, kl. 23:19 | Blogg;

Hon har en VGW sele redan och även om hon inte får samma kraft alls som i en vanlig sele så blir hon så otroligt stark och lyckas dra sig dit hon vill fast på sne. Jag lyckas avbryta henne för sekunden tack vare selen.
Jag har en ängels tålamod så ska absolut sätta igång med träningen imorgon.
Undrar dock om jag ska belöna henne när hon sitter och tar ögonkontakt eller om jag bara ska fortsätta gå och upprepa när hon börjar dra?


När hon har dragit efter vilt innan så har jag försökt kalla in henne utan att veta vad jag ska göra då hon inte kommer direkt men nu vet jag. Ser framemot morgondagen redan nu när jag läst dina svar.
Hon hålls numera kopplad för att inte störa vilt men det är varken kul för mig eller hunden.

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden till att svara så utförligt som du gjort.
Jag gillar VERKLIGEN ditt tänk i att träna hund och suger åt mig av ALLT du har skrivit. Du har så otroligt fina hundar och verkar ha format dem så galet bra!

Svar: Belöna i samma sekund som ögonkontakt. Men eftersom att hon redan är uppstressad så skulle jag belöna med något lugnande, t.ex. en tub med mjukost.
Inget 'BRAAAAA TJEJEEEEN' för då blir hon såklart lika uppspelt igen. Men det förstår du nog själv :-)

Och upprepa detta varke gång hon drar iväg i kopplet. Kommer att ta låååååång tid att bara komma en meter. Men skam den som ger sig!

Tack snälla för komplimangerna! Vad roligt! :) Lycka till! Uppdatera mig gärna!
Johanna Larsson

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback