Skvallerträning

Igår fick huliganerna följa med till jobbet. Vi åkte till Dalarö och badade ett tag och sedan åkte vi till huset och lattjade på. 

På hemvägen så hade jag båda hundarna, en proppfull väska och en stor påse med massa mat. Kändes jävligt omständigt om det till exempel skulle komma en annan hund då Tyra drar då om jag inte hinner säga något innan. 

Väl på tåget så ser jag att det står en stor hund mitt i gången som gnäller i princip hela tiden. Tyra tittade dit en gång, jag petade på henne och sade hennes namn och så kom hon på andra sidan om mig och lade sig och sov. Fantastiska lilla ärthjärna. 

På kvällen så tänkte jag på det där som hänt på vägen hem. Att jag inte skulle kunna ha båda hundarna och en massa packning för att det blir lite omständigt i hundmöten. Vanligtvis går Tyra bara förbi och sedan vänder hon sig och tittar i farten för att hon är nyfiken. 
Hon har aldrig gjort ett oprovoverat utfall, bara svarat tillbaka med morr om andra hundar gjort utfall för nära. 
Men hinner jag fånga upp henne när en annan gör utfall så svarar hon inte alls utan glor mest och flackar med kontakten med mig. 

Men jag tänkte då, att ja, hon sköter sig bra i 99% av alla hundmöten, men det vore ju skönt om man själv slapp gå och titta sig runt som en radar för att upptäcka dem. Jag vill ju inte att varken jag eller hon ska bli överraskade bakom ett hörn eller att hon ska dra mot en annan hund när jag har fullt upp i händerna. 

Så jag började igår med att skvallerträna med henne. Bara som ett roligt experiment först. 
Hon har ju väldigt fin kontakt och är lätt att 'bryta' när hon ser en annan hund. Lättast får man med henne i slakt koppel och ett 'Tyra, här!' Men nu vill jag testa lite olika metoder. Börjar med skvaller och igår tränade vi på en katt som låg ca 3-4 meter bort och två andra hundar. 

När hon såg dem så matade jag henne med godis som för att säga 'du gör heeeelt rätt som stannat upp och bara tittar'. Sedan märkte jag, när jag tagit upp godis 5-6 gånger att hon blrjade titta på mig som för att fråga vart nästa godis är. Katching! Gav henne den sista, släppte på slakt koppel, sade 'Tyra, här!' Och hon kunde släppa katten direkt, komma till mig och få sin belöning. 

Gjorde samma sak på de två hundarna. Superkul! Blir spännande att se framstegen. 
Hon är ju så lätt att jobba med i och med att hon lärt sig sedan liten att andra hundar är vänliga. Så det finns ju noll och ingen ilska i hennes 'stirrande' och dragande. Enbart nyfikenhet. Och den nyfikenheten är relativt lätt att styra om mot mig istället. 

Vi stannade även till på en fotbollsplan och tränade lite lydnad. Har pausat med det länge nu, så det var på tiden!

















Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback