Första kurstillfället i agility!

Idag var jag och Tyra på första tillfället på agilitykursen! Hon och jag har ju lattjat på brukshundklubben förut så hon känner till alla hinder och är inte direkt osäker på något. 

Vi kom till lokalen som var rätt liten och indelat i tre sektioner. Det var ganska trångt och vi var 10 hundar så jag kände mig inte så bekväm med tanke på att Tyra inte vill bli hälsad på när hon är kopplad. 

Jag sade till de andra att Tyra är skendräktig och i en konstig ålder, och att de inte ska släppa fram sina hundar rakt i ansiktet på henne. 

Tyra funkar med alla hundar, men hon vill inte hälsa i sträckt koppel i trånga utrymmen och det vill jag verkligen ska respekteras. Det handlar om hennes integritet. Jag vill inte utsätta henne för en trängd situation där hon känner att hon måste säga ifrån. 

Men likväl så hade ju alla så 'snälla och söööta' hundar så de släppte fram dem hit och dit och jag fick distrahera Tyra med korv samtidigt som jag höll bort de andra hundarna med foten. Suck. 

Hon är absolut inte aggressiv, MEN, vi är på kurs och hennes fokus ska ligga på mig och inte andra hundar som vill hälsa eller leka. 

Tyra var i alla fall superduktig och ignorerade de andra hundarna. De var rätt högljudda och skällde, gormade och morrade. Men Tyra satt som ett ljus och lyssnade jättefint. 
Hon kan även vara lös när vi går igenom hindren och har bra kontakt utan att vilja gå till de andra hundarna. 

Är så himla glad och stolt. Visste att det skulle gå bra då hon är så fokuserad, men det är kul att få bekräftelse. Vi har ju inte gått någon kurs sedan valpkursen då hon var ca 4.5 månader. 

Mitt älskade, röda lilla lingon. 
Men trött blir man av kurs! :)








Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback