Sveadag

Gick och hämtade ut medicinerna jag fick igår. Äntligen är det bättre igen och jag kan gå och stå normalt. 

Dagmatte kom och hämtade Tyra så att jag skulle få en heldag ensam med Svea. Vi gick ut på en två timmars runda och hon var så himla duktig! Hon kämpade på med kättingarna och varierade mellan 0, 5 och 10kg. Drog i uppförsbackar och gav inte upp trots att hon knappt orkade uppför. Mycket belöning, start- och stopp. Sedan kastade jag pinne i vattnet så hon fick svalka sig och simma runt lite.

Sedan gick vi vidare i skogen, hon drog så fint och när vi kom till fotbollsplan så körde vi lite flirtpole, springpole och kast med pinne. Sedan rullade hon sig i gräset när vi satte oss för att vila. Mådde gott. 

Hade fina hundmöten trots slut på godis. 

Blev lite nervös när vi var på väg hem. Det gick en man med en stor svart hund framför oss. Jag fick efter dem och Svea skötte sig bra. Mitt när vi ska gå förbi ett hus så dyker ett vitt litet lurv upp som inte hade koppel på sig. Den stannade när den såg oss och vi var väl kanske bara 3-4 meter ifrån den. Jag satte Svea ned och hunden började långsamt gå mot oss. 

Jag hann tänka att jag skulle lyfta upp Svea i halsbandet så att hon inte skulle få tag på den lille om den bestämde sig för att skutta fram. Men jag satte Svea bakom mina ben och röt 'NEJ' åt den lilla hunden. Då vände den direkt därifrån och sprang till sin husse som var han med den svarta stora hunden. 

Svea var EXEMPLARISK! Jag var nervös och hade inget godis. Men hon gjorde inte ett ljud ifrån sig. Hon satt när jag bad henne sitta. Hon reste ragg och stirrade men det var allt. Efteråt så gick vi framåt och då mötte vi en äldre kvinna med en sheltie. 

Jag hade tagit av Svea selen så jag drog på den och 10kg kätting samtidigt som jag hade Svea i andra handen och inget att avleda med. Istället för att bara gå förbi och förmodligen misslyckas så valde jag att stanna igen och sätta henne ner. När den andra hunden passerade och jag såg att Svea lyfte öronen så kunde jag kontrollerat bryta henne genom att neja och sedan berömma med rösten när hon bröt kontakten med den andra hunden. 

Allt som allt. En fantastisk förmiddag. 

















Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback