Här ekar det tomt!

Har varit lite tomt här de senaste dagarna. Dels har jag jobbat mycket och sedan har jag inte haft tillgång till dator.
På söndag flyttar vi till nya lyan. Kommer att bli så jädra bra!
 
Idag börjar jag sent vilket innebär att jag har massa tid med hundarna på morgonen. Igår såg jag en video som en bekant lade upp på hennes hund där de övar in apporten och hållandet. Jag tränade det med Tyra för ett tag sedan men hon tenderade att bita på apporten istället för att hålla med ett grepp. Så vi lade ner det ett tag och tränade på annat istället. Men igår började vi smått med hållandet igen och det verkade lossna fort.
 
I morse var vi nere i källaren och tränade apporten, ingångar och lite tricks. Vi har inte tränat så mycket senaste veckan så hon var galet fokuserad och ambitiös om att göra rätt, vilket det blev.
Jag håller klickern och apportblocket i samma hand, hon sitter ner, jag sträcker fram apporten åt henne och hon tar fast med ETT grepp, inte tio småbitanden som tidigare ;) Jag är tidig med klick och belöning så att hon inte ska hinna bita. Nu håller hon förvisso bara 0.5 sekunder, men hon är snabblärd och det går fort, så jag räknar inte med jättemånga timmar innan hon kan den. När det sitter ännu bättre lägger jag på kommandot "håll".
 
Ingångarna fungerar superbra numera. Har tagit bort hjälper i form av hand och fingervisningar. Hon kommer in och sätter sig fint och får hon ingen belöning så flyttar hon sig närmare mitt ben istället för att köra hela registret med tricks som hon gjorde tidigare. Himla roligt det är att träna med henne!
 
Nu ska jag göra mig klar och sedan ta en cykeltur med Blanca. Hon ska följa med på jobbet idag och agera terapihund för ungdomarna. Mysigt!
 
 





Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback